Két éve már foglalkoztunk azzal, hogy a pályázati projektek nem érnek véget a megvalósítással: a fenntartási időszak során is jelentős kötelezettségek terhelik a kedvezményezetteket. Az utóbbi időszakban azonban több pályázó is abban a helyzetben találta magát, hogy bár a fenntartási időszaka már lejárt, visszajelzést vagy lezáró dokumentumot mégsem kaptak a Hatóságtól. Ez a bizonytalanság sokakban kérdéseket vetett fel.
Jogszabály módosítás
A jogszabálymódosítás egyértelművé teszi a helyzetet. A kormányrendelet most már világosan kimondja: a fenntartási időszak elteltével a projekt fenntartásához kapcsolódó kötelezettségek megszűnnek.
Ez különösen fontos azok számára, akik az elmúlt években fenntartás alatt lévő projekteket kezeltek, hiszen eddig a fenntartási időszak végét követően is volt egyfajta „lebegtetés”, amíg az úgynevezett Záró Projekt Fenntartási Jelentés (ZPFJ) elfogadásra került.
Az új rendelkezés értelmében a fenntartással együtt járó kötelezettségek megszűnnek a fenntartási időszak maradéktalan elteltét követően.
Másképp fogalmazva: ha a támogatási szerződésben/okiratban vállalt három vagy öt éves időszak véget ért, akkor az adott projekt vagyontárgyait, eszközeit nem vagyunk kötelesek tovább fenntartani.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A változás gyakorlati hatásai különösen jelentősek lehetnek azoknál a cégeknél, amelyek a fenntartási időszak utolsó évéhez közelednek, vagy már el is múlt ez az időszak, viszont adminisztratív lezárásról nem kaptak értesítést.
A jogszabály szerint mostantól:
- az eszközök, ingatlanok szabadon átruházhatók vagy megterhelhetők, ha a fenntartási időszak lejárt,
- a Hatóságot csak előzetesen tájékoztatni kell (ZPFJ elfogadása előtti időszakban), nem kell hozzájárulást kérni,
- a projektek további fenntartása nem kötelező, sem funkció, sem helyszín tekintetében.
Mi változatlanul fontos?
Fontos azonban hangsúlyozni: a fenntartási időszak alatt teljesített vállalások továbbra is ellenőrzés tárgyát képezik, tehát az időszak végéig keletkező fenntartási jelentések, vállalások (létszámtartás, üzleti hasznosítás, disszemináció stb.) érvényesek maradnak, és ezek teljesítése továbbra is visszafizetési kötelezettséget vonhat maga után, ha nem megfelelő.
Összegzés
A rendeletmódosítás egyértelmű és megnyugtató irányt szabott a fenntartási időszak lezárását illetően, ami az elhúzódó elbírálási folyamatok miatt időszerű és szükséges volt. Azok a pályázók, akik teljesítették vállalásaikat, végre fellélegezhetnek: nincs további adminisztratív kötelezettségük a projekt fenntartásával kapcsolatban.
Ha nem biztos benne, hogy az Ön projektje esetében lejárt-e már a fenntartási időszak, vagy kérdései lennének a kötelezettségek teljesítéséről, keresse szakértőinket, segítünk eligazodni a részletekben.
További információért, tanácsadásért töltse ki a kapcsolatfelvételi űrlapunkat.